LEUK, LEUKER, LEUKST! - Reisverslag uit Parow, Zuid-Afrika van Sascha Richter - WaarBenJij.nu LEUK, LEUKER, LEUKST! - Reisverslag uit Parow, Zuid-Afrika van Sascha Richter - WaarBenJij.nu

LEUK, LEUKER, LEUKST!

Blijf op de hoogte en volg Sascha

13 Mei 2013 | Zuid-Afrika, Parow

Ik ben al weer over de helft van het halve jaar dat ik hier zit en de tijd gaat zo ontzettend snel! Ik vind het hier met de dag leuker worden en heb het echt onwijs naar m’n zin. Het is hier zo mooi, je kan hier zo veel mooie dingen doen en dat weer is echt goddelijk! M’n blog is een beetje achter gebleven en in de tussentijd hebben we natuurlijk weer heel veel leuke dingen gedaan!

We zijn onder andere op stap geweest in Long Street en Blouberg. Naar de Houtbay Market geweest, een poging gedaan om op het strand te liggen maar na een half uur lagen we in de mist. Ajax gekeken en Koninginnedag gevierd in de Hollandse kroeg hier. De meest deprimerende film ooit gezien over de Tsunami in Thailand. Zonsondergang gekeken boven op de Lion’s Head waar je gewoon 360 graden uitzicht hebt op de stad, super mooi! Én sinds twee weken ben ik begonnen met fitnessen wat hard nodig is aangezien de Sundea Caramel ijsjes van de MC hier maar 0.8 eurocent zijn wat behoorlijk verleidelijk is. Oeps!

Ongeveer vier weken geleden zijn we met een stel Belgen en Nina naar Klipwerf geweest. Dit is een soort danszaal waar ze Langarm doen. Dat is stijldansen maar dan op de Zuid-Afrikaanse manier. Was heel leuk om te zien! M’n collega Desiree had me uitgenodigd en het dansen viel nog vies tegen! Paar keer z’n tenen bijna geplet maar verder ging het best aardig als beginner! Die zondag zijn we weer eens om half zes opgestaan om de Tafelberg te beklimmen. Dit keer via de kant van de Botanische tuin. Was echt een onwijs mooie route maar gigantisch zwaar! Het eerste stuk was weer aan één stuk door traplopen en het tweede stuk was echt via ladders en op handen en voeten de rotsen over! Was heel gaaf! Boven op de berg heb je aan die kant een soort dam wat net op een meer met strand eromheen lijkt dus je hebt helemaal niet het gevoel dat je boven op een berg staat! Zondagmiddag hebben we alleen maar op bed gelegen, we waren gesloopt van de tocht!

Ook zijn we naar een rugby wedstrijd geweest in Newlands! Een beetje cultuur happen, hoort erbij! Rugby is hier mega populair en dit scheen een hele spannende wedstrijd te worden! De Stormers tegen de Sharks, de eerste helft hebben we er echt niets van begrepen. We zagen de punten maar stijgen maar zagen nou niet echt een hoogtepunt waarbij het publiek ging juichen als er een punt gescoord was. We vonden het een beetje gênant om naar de spelregels te vragen maar in de tweede helft hebben we het toch maar even aan onze buurvrouw gevraagd. Rugby is mij wat te agressief!

Vorige week zondag zijn we vroeg opgestaan en naar Mzolis geweest, dit is een braai in een sloppenwijk Guguletho. Raar om rond te rijden in een sloppenwijk, het was nog best zoeken maar uiteindelijk hebben we het gevonden! Je moest eerst in een rij staan voor de slager om vlees te kopen. Ik heb nog nooit zo’n vieze slager gezien, echt te ranzig voor woorden. Het vlees ligt daar met huid en vetlaag en al in de vitrine, de vliegen die vliegen in het rond en je hebt het idee dat overal bacteriën aan zitten. Uiteindelijk hadden we een paar kilo worsten voor 50 Rand. Iedereen krijgt een schaal met zijn bestelde vlees erop, sommigen lopen echt met mega grote schalen alsof ze vlees voor drie weken hebben gekocht. Dan loop je door naar het braai gedeelte. Een of ander schuurtje waar drie mega braaien in staan waar je voor wel 80 man op kan braaien. Dikke chaos in die schuur, allemaal schalen vlees, iedereen wacht op zn vlees en alle zwarte mannetjes die staan te braaien. Eén mannetje zonder tanden die zag het wel zitten dus ik mocht mijn schaal aan hem geven en hij zou ons vlees voorrang geven. Dus wij hebben daar tien minuten moeten wachten en toen kregen we een heerlijke schaal vol half rauwe worsten terug. Meneer de braaier wat fooi gegeven en smullen maar! Helemaal stinkend naar rook zijn we naar de eetplek gelopen. Hier had je allemaal picknicktafels met alleen maar negers en een paar toeristen. Dit is blijkbaar het uitje voor de mensen uit Guguletho. Er was een DJ die muziek draaide, was opzich wel leuk maar na een uurtje hadden we het al wel weer gezien. Het was leuk om gezien te hebben maar ik voel me toch niet helemaal thuis in zo’n sloppenwijk. Na de braai zijn we naar Strand gegaan, hier zijn we gaan golfsurfen. Het weer is echt nog heel lekker dus daar genieten we nog maar even van!

Toen was het al weer 9 mei en twintig jaartjes geworden! Vanochtend wat vroeger de wekker gezet om eerst met pap, mam en Babs te Skypen. Die lagen alle drie nog heel lui in hun bed want het is vandaag ook Hemelvaart, helaas geen vrij dag hier in Afrika! Via Skype hebben ze voor me gezongen en Babs had een heel leuk kaartje gemaakt en via de mail verstuurd. Hier stond een verrassing op! ’S avonds naar het African Dance Theatre en daarna lekker uit eten ergens! Toen ik vanochtend op kantoor aan kwam hadden collega’s echt super lief mijn bureau versierd, slingers met Happy Birthday, rozen, cupcakes en een heel ontbijt met lekkere croissantjes, kaas, tomaat en ham. En als kers op de taart ook nog m’n stoel versierd met ballonnen. Echt super leuk en lief! Iedereen een dikke knuffel gegeven en daarna een lekker ontbijtje gehad! Gisteren heb ik samen met Thomas en Mathias in de keuken gestaan om twee appeltaarten te bakken. Die vielen hier goed in de smaak, leuk!

Mathias en Thomas hadden heliumballonnen gekocht en aan de auto vast gebonden en de hele auto vol met ballonnen gestopt. Iedereen keek naar ons op onze weg naar huis. Eenmaal thuis hebben we snel omgekleed en zijn we door gereden naar Long Street. Hier gingen we naar het African Dance Theatre met Afrikaanse muziek en dans. Echt ontzettend gaaf, ik hou echt van die muziek! Ze speelden een paar bekende Afrikaanse liedjes maar maakten ook zelf muziek met klappen, stampen en weet ik het allemaal. Heel ritmisch. En hoe ze ook dansen, allemaal gigantische konten en die heupen gingen flink te keer! Daarna zijn we naar Waterfront gereden en hier lekker iets gegeten.

Het weekend van 12 mei was echt heerlijk relaxed. Vrijdag avond zijn we met onze huisgenoten Adriaan en Marizaan in Tygervalley naar een cocktailbar geweest, lekker drankjes gedronken! Zaterdag hebben we uitgeslapen en ontbeten bij de Old Bischuit Mill in Woodstock. Een hele leuke markt waar je heerlijk kunt eten en beetje rond kunt kijken. Daarna moesten Mathias en Thomas naar de kapper in Canal Walk dus daar een beetje geshopt. Zondag hebben we weer uitgeslapen, boodschappen gedaan en gepicknickt in Kirstenbosch Botanical Gardens. Echt super mooi plekje, je ligt in een super mooie tuin aan de Tafelberg en hebt uitzicht op de hele stad. Het was super lekker weer dus heerlijk van het zonnetje genoten, daarna zijn we naar Signal Hill gereden en hier zonsondergang gekeken.

• 13 Mei 2013 - 18:50

Bianca:

Hey nichtje,

Wat een heerlijke belevenissen weer!

En nog gefeliciteerd met je verjaardag hè! Leuk dat je zo in het zonnetje bent gezet door verschillende mensen.

maaruh, wordt er ook eigenlijk nog wel gewerkt? hoe staat het daarmee? maar ach, dat is natuurlijk maar bijzaak ;-)

geniet (minstens) net zo veel van de 2e helft als de eerste.

X
    Bianca

• 13 Mei 2013 - 21:25

Renée :

Wat een leuk verhaal weer Sas!
    Blij te lezen dat je het zo leuk hebt daar!!

Dikke kus

• 14 Mei 2013 - 09:56